
 

1 

SATELLITE TRANSPONDERS AND FREE 
EXPRESSION♦  

 

MONROE E. PRICE
* 

 
INTRODUCTION.................................................................................1 
I.  BACKGROUND: THE LEAD-IN TO THE INTERNATIONAL DEBATE 

ON THE OWNERSHIP STRUCTURE OF SATELLITES.....................6 
II.  THE UNITED NATIONS, THE PRIOR CONSENT DEBATE, AND THE 

ARTICULATION OF ISSUES........................................................8 
III.  “INFORMAL” GOVERNANCE AND INFLUENCE .............................11 

A.  The Case of MED-TV........................................................12 
B.  The Case of Islah ..............................................................15 
C.  The Case of Geo TV ..........................................................18 
D.  The Case of Al Zawraa .....................................................20 
E.  The Case of Al Manar ......................................................24 

IV.  TOWARDS THE FUTURE.............................................................26 
CONCLUSIONS.................................................................................34 

  INTRODUCTION 

As channels of information flow across the world through sat-
ellites, there is a confrontation between two discourses: the dis-
course of purposive instrumental communication (for which I use 
the term “strategic communication”) and the discourse of free ex-
pression.   Here—in the world of satellites—is a set of decisions by 
governments and powerful groups that is almost invisible and that 
certainly does not exist within a clear legal framework.  Regulatory 

 
                                                 
♦ Permission is hereby granted for noncommercial reproduction of this article in whole or 
in part for education or research purposes, including the making of multiple copies for 
classroom use, subject only to the condition that the name of the author, a complete cita-
tion, and this copyright notice and grant of permission be included in all copies. 
* Monroe E. Price is Director of the Center for Global Communication Studies (“CGCS”) 
at the Annenberg School for Communication, University of Pennsylvania and Professor of 
Law at the Benjamin N. Cardozo School of Law at Yeshiva University.  Price also serves as 
Director of the Stanhope Centre for Communications Policy Research in London and 
Chair of the Center for Media and Communication Studies at the Central European Uni-
versity in Budapest.  I would like to thank Libby Morgan, of the Center for Global Com-
munication Studies, Annenberg School for Communication, University of Pennsylvania, 
who helped bring this paper to fruition.  © 2009 Monroe E. Price.  



2 CARDOZO ARTS & ENTERTAINMENT [Vol. 27:1 

crises occur when organized and often status quo-disruptive send-
ers shape a persistent and effective set of messages to be transmit-
ted across national boundaries as part of an overall effort to gain 
substantial influence in target populations.  As a result, decisions 
involving satellite programming have significant geopolitical im-
plications.  How programs flow, and which messages penetrate 
which societies, can be vital elements of major efforts to affect the 
thinking of large populations or key elites and alter the power of 
states, religions, corporations, civil society, advertisers, and others.  
The intrusion of satellite channels disturbs existing arrange-
ments—both from an economic and a political sense—among ex-
isting suppliers of information within a society.  Most directly, sat-
ellite channels impinge on domestic markets for loyalties, posing 
significant threats to existing cartels.1   

This article explores (i) how the delivering of signals to 
homes or local cable systems by direct broadcast satellites has chal-
lenged existing arrangements, (ii) how states and other players 
have reacted to the political implications of such developments, 
and (iii) how the rhetoric of free expression has been employed at 
times to mold strategic decisions and how, at other times, this new 
technology has shaped free expression principles.  This article fo-
cuses on satellites, but, of course, there are other “new technolo-
gies” that offer similar techniques for introducing a player in the 
market in a way that makes it hard for the target state to escape, 
including the Internet,2 mobile telephones and community radio:  
in each case they can be used to alter existing arrangements in 
terms of inputs into the body politic.3  Short wave radio was an 

 
                                                 
1 See Monroe E. Price, Market for Loyalties: Electronic Media and the Global Competition for Alle-
giances, 104 YALE L.J. 667 (1994). 
2 It is a bit of a fool’s errand to compare the regulation of the Internet with the regulation 
of satellite signals.  But it may be that satellites are viewed more significantly than the 
Internet when it comes to the shaping of hearts and minds.  Perhaps satellite signals are 
more like broadcasting in terms of their wide and simultaneous impact.  Perhaps they 
seem more like legacy television as well, because these signals brought pictures that mir-
rored built-in expectations of impact, and, in large part, they pass through much clearer 
and more identifiable gatekeepers (primarily cable television).  Satellite signals have 
seemed more tangible and accessible than Internet messages.  Yet, for governments that 
seek to intervene when they sense the potential for harm to their national interest, the 
general tools of law seem difficult to apply.  The narrative that holds attention and molds 
the global gestalt for satellites is the story of the competition of regional channel services 
in the Middle East: Al Jazeera, Al Arabiya, and others, and their sudden sway over large 
populations.  For the Internet, the narrative of danger is more likely to involve pornogra-
phy or other harms to children.  Given basic differences in the structure of perceived 
threats—between the Internet and satellites—it is not surprising that government reac-
tions have been different.  But the discussion of satellite signals casts light on general is-
sues in the field of strategy and counter-strategy of communication.   
3 “In the present communication age, if a television station is blocked, there is radio.  If 
radio is blocked, there is the Internet.  If one site is blocked, another one opens.  If the 
Internet goes down, there are short messaging services.  These opportunities allowed pri-
vate radio stations, like Islamabad-based Power 99, to broadcast live protests in Islamabad 



2009]          SATELLITE TRANSPONDERS AND FREE EXPRESSION 3 

early adept at this technique; but now, throughout the world, sat-
ellite signals, both private and governmental, proliferate, many 
originating in one state and transmitted to another.  

New technologies have the allure of possibilities: satellites 
provide new opportunities, or so it seems, to reach hearts and 
minds that were not readily accessible at an earlier time.  These 
new technologies inherently transform modes of access to mar-
kets, in this case, markets for loyalties.  They undermine existing 
patterns of regulation and place pressure on established patterns 
of dividing and controlling collective passions.  In the process, in-
ternational norms of free expression that have traditionally been 
invoked, for example with respect to decisions concerning the car-
riage of signals, cannot immediately be applied.  The context has 
changed and arguments for the application of old standards will 
have to be retooled.  These new technologies provide strategic 
opportunities for states, religions, advertisers, and other powerful 
players to advance their points of view and gain allegiances.  One 
objective of this article is to explore how these entities join power 
and capital with technology, with particular attention to satellites.4    

Some years ago, I wrote a little essay, Satellite Broadcasting and 
Trade Routes in the Sky,5 which initiated a discussion of these ques-
tions.  It was my effort at trying to understand the transnational 
implications, governance issues, and legal structure involved in 
new forms of the transport and delivery of content via satellite 
transponders.  Clearly, the subject matter increased in importance 
as satellites became a major, if not dominant, form of moving in-
formation across great spans.  Given the complexity of the issue, I 
needed a metaphor to make more comprehensible the world of 
transponders, orbital slots, and related engineering wonders.  I 
settled on “trade routes” as a mode of simplification.  Just as global 
transportation in goods—spices, textiles, things of physical em-
pire—had altered the world two or three hundred years ago, 
something similar was happening now through new modes of dis-
tribution of words and images.  Vast amounts of information were 
hurtling across the globe; the patterns of distribution undoubtedly 
had significance in terms of management and control.  Contrary 
to what might be taken as public opinion, this was not just data 
raining from heaven.  As with the shipping trade routes of yore, 
there likely existed a complex history and evolved modes for man-
                                                                                                                 
when Chief Justice Iftikhar Chaudhry was being brought to the court, through a radio re-
corder mobile phone.”  Gulmina Bilal, Freedom Violated, INTERNEWS PAK., Apr. 4, 2007, 
http://www.internews.org.pk/freedom_violated.php. 
4 See, e.g., John Markoff, Georgia Takes a Beating in the Cyberwar with Russia, N.Y. TIMES, Aug. 
11, 2008, http://bits.blogs.nytimes.com/2008/08/11/georgia-takes-a-beating-in-the-
cyberwar-with-russia/. 
5 Monroe E. Price, Satellite Broadcasting as Trade Routes in the Sky, 11 PUB. CULTURE 387 
(1999).  



4 CARDOZO ARTS & ENTERTAINMENT [Vol. 27:1 

agement hidden in the arcane language of the trade.  To under-
stand the complexity of the issue, it would be necessary not only to 
look at formal legislative and regulatory efforts relating to satellite 
broadcasting, but also to be something of an ethnographer of sat-
ellite policy, looking at the informal (and at times forceful) ways 
by which governments assured that their objectives were being 
met.   

Through that essay, I sought to provide a framework that 
would explain the evolving structure of the management of satel-
lite facilities.  I suggested that, as with trade routes, states con-
cerned with this new technology—geostationary satellites that 
could provide multiple signals in a clear and effective way to large 
terrestrial markets—might seek to establish and control sites or 
ports that would be key aspects of delivery.  In some imagined way, 
satellites were like vessels.  One needed to know who owned and 
operated them, as for centuries it was important to know what 
ships were under whose control.  Little was (and still is) under-
stood of how various providers of program channels (or individual 
programs) gain access to satellites and what regulatory mecha-
nism, if any, exists to affect those decisions.  In the case of the 
shipping metaphor, not only was the ownership of the vessel sig-
nificant, but the vessel’s flag and its port of disembarkation could 
be vital to the question of who had power over the route.  Would 
the same be true of satellites? 

The metaphor was far from perfect, but it continues to shed 
light on several aspects of governance or regulation, including the 
allocation of slots for geostationary satellites (the orbital slots is-
sue); regulation of satellites; regulation of transponders on satel-
lites; regulation of reception of satellites; regulation of marketing; 
regulation of retransmission; and finally, regulation relating to 
content.  What it demonstrated, more to the point, was that the 
context for designing the communications system evolved with 
only glancing reference to systems of free expression.  

This article takes stock of the state of affairs since the 1999 
publication of Satellite Broadcasting and Trade Routes in the Sky, and 
the current relevance of the trade routes metaphor.  There are 
significant changes.  The transmission of signals via satellite is now 
so dominant and transforming that it is less necessary to use 
analogies to try to describe their impact.  However, the complexi-
ties of arranging transmission, the chokepoints and the regulatory 
implications, are still far from transparent or widely understood.  
And, as the strategy of using satellites to reach markets becomes 
more pronounced, so does the counter-strategy of state resistance.  
As a result, issues involved in applying freedom of expression 
norms become more evident.   



2009]          SATELLITE TRANSPONDERS AND FREE EXPRESSION 5 

This article documents shifting issues in the relationship be-
tween political authorities and the process of distribution of in-
formation over satellites.  Looked at in gross and on the surface, it 
seems as if the world has moved from a highly-regulated licensed 
terrestrial broadcasting system to one where, as a result of the shift 
to satellites and the Internet, there is much less opportunity (or 
possibly appetite) for regulation.  But this is far from universal.  
Increasingly, there is an awareness of the strategic implications of 
unregulated satellite distribution.  Those who initiate many satel-
lite communications do so with a purposive effort to intensify the 
adherence of distributed constituencies.  What this article docu-
ments is a kind of push and counter push: the complexities of 
structuring the control of satellite signals in a state-based system 
that vaunts national governance subject to a set of international 
norms.   

One feature is paramount: formal regulation of content has, 
with few exceptions, rarely been an effective theater for playing 
out governmental interests in satellite signal diffusion.  And there 
is a lack of scholarly literature on the ways in which governments 
seek to control or affect the functioning of satellite services and 
their transnational distributions.  In a sense, this underscores a 
point: the ranging of satellite signals has been treated more as a 
form of strategic business decision than as an interplay between 
national interests and free expression values.  By categorizing the 
leasing and subleasing of transponders as mere economic transac-
tions, however, their existence as modes of intervening in national 
public spheres is underplayed.  And because there is a relative ab-
sence of judicial decisions or similar official documents, observers 
must rely on reportorial and journalistic accounts and on informa-
tion gleaned from websites and other unofficial sources.   

The challenge is to extract from the anecdotal a better sense 
of the strategic decisions being made and what amounts to a kind 
of “common law” of satellite transactions, even more specifically, 
of interactions between content and the instruments of power.  An 
interplay of strategies seems to emerge, rather than something as 
grandiose as a developing pattern of “governance.”  Instead of a 
deliberate system, there exists a hodgepodge of practices and ef-
forts, often desperate, by states or regional and international enti-
ties to intervene when a crisis occurs or is perceived to occur.6  

 
                                                 
6 Given the magnitude of the subject, I will have to be selective.  I am not going to talk 
about the ITU and governance in terms of the allocation or assignment of orbital slots.  
The debate there concerning equitable distribution of orbital positions and first come, 
first served has been often told.  I am going to pursue another line of questioning arising 
out of the Trade Routes article: namely, whether, rather than looking for a universal or 
global governance scheme, we can find different regional themes, different forms of state 



6 CARDOZO ARTS & ENTERTAINMENT [Vol. 27:1 

Steps toward “governance” take form in the accordion between 
national interest and privatization, of ownership and control of 
the satellite, and in the exercise of power over the satellite carrier 
to determine which channels or signals are provided a trans-
ponder.   

  I.  BACKGROUND: THE LEAD-IN TO THE INTERNATIONAL DEBATE ON 
THE OWNERSHIP STRUCTURE OF SATELLITES 

The international debate about these questions has gone 
through several phases: an extensive debate (that ended in tatters) 
in the United Nations (“UN”) to design a system of international 
standards;7 a period in which the most obtrusive question was the 
potential of satellites to aggravate a perceived trend of American 
cultural imperialism;8 a period of vital and extraordinary growth 
and maturation;9 and a period of increasing informal efforts to 
find regulatory modes to deal with the new phenomenon.  Owner-
ship and control affected these phases, and strategic considera-
tions have played a role in the ownership structure of satellites 
from the outset.  Initially, satellites were in transnational hands or 
controlled by the United States.  The creation of Intelsat as a pub-
lic entity was a way of acknowledging the conditions of control that 
might accompany an entirely new mode of transmitting informa-
tion.10  It was hardly an implementation of unfettered access to use 
transponders.  Privatization and competition of the satellites re-
moved one of the more automatic modes of control.11  Now, in the 
post-9/11 world, after the industry has grown, and as the world 
seems more challenging, there are renewed attempts at regulation 
and control.  The considerations that informed the first stage—
the United Nations debate—are present again, but the geopoliti-
cal considerations mean different positions for key players.  There 
are many responses.  One is the effort, discussed below, to define a 
rule of law within the European Union to determine who has ju-
risdiction (and applying what standards) over satellite signals re-
ceived in Europe or transmitted from there.  This response can be 
contrasted with a variety of ad hoc methods of bilateral and multi-

                                                                                                                 
intervention that turn on particular satellites, or particular footprints, or particular con-
tent.  Put in metaphorical terms, the inquiry is whether the law governing this trade de-
pends on the ship, the port of call, or the freight (or some combination thereof). 
7 See KATHRYN M. QUEENEY, DIRECT BROADCAST SATELLITES AND THE UNITED NATIONS (Si-
jthoff & Noordhoff 1978). 
8 In Praise of Cultural Imperialism? FOREIGN POL’Y (1997), available at 
http://bss.sfsu.edu/fischer/IR%20305/Readings/cultural.htm.  
9 See TAKASHI IIDA, JOSEPH N. PELTON, & EDWARD ASHFORD, SATELLITE COMMUNICATIONS 
IN THE 21ST CENTURY: TRENDS AND TECHNOLOGIES (AIAA 2003). 
10  See LELAND L. JOHNSON, THE FUTURE OF INTELSAT IN A COMPETITIVE ENVIRONMENT 
(1988); see also Kenneth Katkin, Communication Breakdown?: The Future of Global Connectivity 
After the Privatization of INTELSAT, 38 VAND. J. TRANSNAT’L L. 1323 (2005). 
11 See Katkin, supra note 10. 



2009]          SATELLITE TRANSPONDERS AND FREE EXPRESSION 7 

lateral informal persuasion and threats.12  
During the NATO bombing campaign of 1999, Serbian satel-

lite television disappeared from European TV screens after Eutel-
sat’s board voted to eliminate its carriage under heavy pressure 
from NATO (members of the Eutelsat board were largely isomor-
phic with that of NATO).13  This meant that television viewers in 
Yugoslavia and Serbs living in the region were only able to receive 
state television via conventional terrestrial transmitters, which 
themselves were susceptible to destruction by NATO.  The satellite 
relay had been used to reach Serbs living outside of the range of 
terrestrial transmitters, and also as a way to resume service after 
transmitters were knocked off the air.  It meant news organizations 
throughout Europe were unable to monitor Serbian television and 
the controversial pictures of the aftermath of NATO bombing be-
came more difficult to obtain.  Yugoslavia lodged complaints with 
the International Press Institute (“IPI”), the Organization for Se-
curity and Cooperation in Europe (“OSCE”), and the Belgian 
postal and telecommunications authorities over the decision.  The 
Serbian Information Ministry issued a statement condemning the 
Eutelsat Board of Directors’ decision to discontinue transmitting 
the Radio-TV Serbia (“RTS”) satellite program, thus making RTS 
inaccessible in European countries, and argued that this “criminal 
decision [wa]s a culmination of the hypocrisy of the policy pur-
sued by Western powers, which in words urge the freedom of the 
press while most grossly preventing the flow of information in the 
world and, thereby, consciously violating the Eutelsat founding 
principles.”14 

In May 1999, Yugoslavian President Milosevic, seeking alter-
native modes of distribution, was able to get the Israeli Spacecom 
company to agree to broadcast Yugoslav television and radio pro-
gram via the AMOS satellite.  By the time the U.S. administration 
recognized what had occurred, the satellite had managed to oper-
ate for days, replacing the transmitters that were one of the first 
targets of the NATO bombers.  In July, the United States gently 
reminded Israel that the Israel Aircraft Industries, which owned 
twenty-five per cent of Spacecom’s shares, had the status of a sub-
contractor for the U.S. Department of Defense, a status that might 

 
                                                 
12 See, for example, Canada’s novel mode of determining whether Al Jazeera could be car-
ried on cable services and the application of the United States Terrorism Exclusion list in 
the case of Al Manar; here, it is also interesting to note domestic informal pressures (i.e., 
the difficulty of Al Jazeera International in gaining shelf space on U.S. cable systems).   
13 See Statement of the Serbian Information Ministry, May 27, 1999, available at 
http://www.bulgaria-italia.com/fry/rtssat.htm (responding to the prohibition condemn-
ing the Eutelsat Board’s decision to terminate transmission of Serbian satellite program-
ming). 
14 Id.   



8 CARDOZO ARTS & ENTERTAINMENT [Vol. 27:1 

be endangered if AMOS did not discontinue broadcasts “aimed at 
delegitimizing the residents of Kosovo.”15  AMOS complied.  These 
kinds of non-transparent modes of dealing with signals trouble-
some to powerful global players would continue, but also give way 
to efforts to create a legal framework.  And for a source for that 
framework, one can turn to early debates at the United Nations. 

II.  THE UNITED NATIONS, THE PRIOR CONSENT DEBATE, AND THE 
ARTICULATION OF ISSUES  

“Freedom of expression” norms were raised at an early stage 
at the United Nations.  Almost as soon as the extraordinary sci-
ence-fiction laden prospect of direct-to-home satellite communica-
tion became widely seen as actually possible, the UN took up the 
question of whether international regulation would be desirable.  
After all, the sending of a signal from one country into the terri-
tory of another could be looked at as a triumph of free expression 
or as a potential violation of national sovereignty.16  Indeed, most 
terrestrial broadcasting regulation had been established (at least 
multilaterally) on the idea that in medium- and long-wave, there 
should be some sort of agreement for the management of broad-
casting signals so that national borders are respected and what 
might be called “intended spillover” is minimized.17  Both in the 
UN and United Nations Education, Scientific and Cultural Or-
ganization (“UNESCO”), a similar idea—one of prior consent be-
fore a satellite signal is sent transnationally—was debated from the 

 
                                                 
15 RTS Said Taken off AMOS Satellite After US Pressure, BBC Summary of World Broadcasts, 
July 16, 1999. 
16 See Colby C. Nuttall, Defining International Satellite Communications as Weapons of Mass De-
struction: The First Step in a Compromise Between National Sovereignty and the Free Flow of Ideas, 
27 HOUSTON J. INT’L L. 389 (2005) (discussing the framing of the debate as conflicting 
perspectives of governing principles, with some states supporting a “free flow of informa-
tion” and other states supporting “national sovereignty”). 
17 For most of the twentieth century, the international consensus was that radio transmis-
sions should be contained primarily within the boundaries of one nation; the interna-
tional function, performed mainly through the International Telecommunications Union 
(“ITU”), was to dispense frequencies so as to assure that conditions of market division 
along national borders could be realized and enforced.  In the interlude between the 
World Wars, there were bilateral and multilateral agreements to control propaganda sub-
versive to the state system.  For example, the League of Nations sponsored the Interna-
tional Convention Concerning the Use of Broadcasting in the Cause of Peace, which pro-
vided that:  

The High Contracting Parties mutually undertake to prohibit and, if occasion 
arises, to stop without delay the broadcasting within their respective territories 
of any transmission which to the detriment of good international understanding 
is of such a character as to incite the population of any territory to acts incom-
patible with the internal order or the security of a territory of a High Contract-
ing Party. 

International Convention Concerning the Use of Broadcasting in the Cause of Peace, 
Sept. 23, 1936, 186 L.N.T.S. 301 art. 1 (1936) (highlighting states’ continuing “struggle 
with the question of whether to use law to protect transnational systems or to enhance in-
ternational freedom to communicate”).   



2009]          SATELLITE TRANSPONDERS AND FREE EXPRESSION 9 

late 1960s to the early 1980s.18  
The main forum was the UN Committee on the Peaceful Uses 

of Outer Space (“COPUOS”),19 responsible for creating the five 
major treaties that regulate activities in space.  These treaties con-
cern: (1) the use and exploration of space; (2) the rescue and re-
turn of astronauts and objects launched into space; (3) liability for 
damage caused by space objects; (4) registration of objects 
launched into space; and (5) the use and exploitation of the 
moon.20  Members of COPUOS’s working group argued for “a 
prohibition on broadcasts beamed from satellites by one State to 
others without the explicit prior consent of the Government con-
cerned through bilateral or multilateral agreements.”21  Quite 
quickly, the debate became a forum for rehearsing Cold War 
feints and parries, and for consideration of the relationship of sat-
ellite transmissions to spheres of influence.  The Soviet Union, 
supported by many developing countries, fought for a prior con-
sent requirement (the USSR claiming it desired to limit political 
propaganda, others more concerned with the impact on economic 
development and cultural heritage).  Arguments over what were 
called direct broadcasting services were closely linked to debates 
on the free flow of information and agitation for the “New World 
Information and Communication Order.”22  The United States, 
with a tiny group of allies, opposed all restrictions, asserting a 
commitment to principles of free expression, including a constitu-
tional obligation to protect the rights of U.S. citizens and compa-
nies to send signals abroad.23  The debates reflected long-standing 

 
                                                 
18 For details of debates on the prior consent requirement in particular, and regulation of 
direct broadcasting by satellite in general, see JON T. POWELL, INTERNATIONAL 
BROADCASTING BY SATELLITE: ISSUES OF REGULATION, BARRIERS TO COMMUNICATIONS 
(1985), KATHRYN M. QUEENEY, DIRECT BROADCAST SATELLITES AND THE UNITED NATIONS 
(1978), and NATIONAL SOVEREIGNTY AND INTERNATIONAL COMMUNICATION (Kaarle Nor-
denstreng & Herbert Schiller eds., 1979).   
19 The UN General Assembly created COPUOS in 1958 in order to specifically acknowl-
edge “the international challenges that space exploration [and satellite communications] 
could present.”  Nuttall, supra note 16, at 394.  The committee “began focusing on devel-
oping workable international standards, policy, and law” that took into account the “new 
and developing challenges and their potential threat to international peace.”  Id. 
20 Alexandra M. Field, INTELSAT at a Crossroads, 25 LAW & POL’Y INT’L BUS. 1355 (1994). 
21 See U.N. GAOR Comm. on the Peaceful Uses of Outer Space, Working Group on Direct 
Broadcast Satellites, Report of the Second Session of the Working Group on the Direct Broadcast 
Satellites, ¶ 7, U.N. Doc. A/AC 105/66 (Aug. 12, 1969); see also U.N. GAOR Comm. on the 
Peaceful Uses of Outer Space, Broadcasting from Satellites: Working Paper Submitted by France 
to the Second Session of the Working Group on Direct Broadcast Satellites, U.N. Doc. No. 
A/AC.105/62 (June 30, 1969) (discussing the Soviet position); MARIKA N. TAISHOFF, 
STATE RESPONSIBILITY AND THE DIRECT BROADCAST SATELLITE 34 (1987) (describing So-
viet fears of harmful propaganda). 
22 See, e.g., THOMAS L. MCPHAIL, ELECTRONIC COLONIALISM: THE FUTURE OF 
INTERNATIONAL BROADCASTING AND COMMUNICATION 162 (1987); SEÁN Ó. SIOCHRÚ & 
BRUCE GIRARD, GLOBAL MEDIA GOVERNANCE: A BEGINNER’S GUIDE 77 (2002). 
23 See Frank Stanton, Will They Stop Our Satellites, N.Y. TIMES, Oct. 22, 1972; see also Nuttall, 
supra note 16 (discussing the United States’ ardent support of the free flow of information 



10 CARDOZO ARTS & ENTERTAINMENT [Vol. 27:1 

information strategies of West and East and the framing of politi-
cal ideologies in the specific context of free flow of information. 

The result of the conflict of strategies was failure to pass a 
binding international treaty on the regulation of direct broadcast 
satellites (“DBSs”).  Rather, in 1982, the UN General Assembly 
adopted Resolution 37/92, Principles Governing the Use by States 
of Artificial Earth Satellites for International Direct Television 
Broadcasting.24  The explicit principle of requiring “prior consent” 
of the receiving countries was abandoned,25 but paragraph 8 of the 
nonbinding document provided “States should bear international 
responsibility for activities in the field of international direct tele-
vision broadcasting by satellite carried out by them or under their 
jurisdiction.”26  This reflected the alternative approach developed 
during the UN and UNESCO debates: a set of internationally-
agreed standards with the originating country being responsible so 
that no signal emanating from it would violate them.  

As we shall see, the basic issues that guided national strategies 
in the UN debate continue to guide decisions concerning satellite 
communications today.  The prior consent principle—granting 
that a state, even in the face of Article 19’s right of an individual to 
receive and impart information, should have some say over the re-
ceipt of satellite signals within its borders—lurks.  So too does the 
alternative principle—that there should be common standards 
(globally or regionally or nationally) determining the content of 
what is transmitted or received using satellite platforms.  These 
approaches exist as artifacts that find their way into contemporary 
actions and debates, though not as universal principles and very 
seldom with reference to their historical antecedents.27  As one way 
                                                                                                                 
and objection to virtually any interference with the right to impart information through 
any media form). 
24 The resolution was adopted on December 10, 1982.  One-hundred and seven countries 
voted for the resolution, thirteen voted against, and thirteen abstained.  G.A. Res. 
92(XXXVII), U.N. Doc. A/RES/37/92 (Dec. 10, 1982) 
http://www.un.org/documents/ga/res/37/a37r092.htm (for the full text of the resolu-
tion).  See also Nuttall, supra note 16, at 395 (“Of the declarations of principles proposed 
by COPUOS and adopted by the United Nations, the Principles Governing the Use by 
States of Artificial Earth Satellites for International Direct Television Broadcasting (Prin-
ciples on TV Broadcasting) provides the most focused look at the potential influence the 
United Nations expected satellite broadcasts to exert across international boundaries.”). 
25 Section J of the Resolution concerns “Consultations and Agreements between States.”  
See G.A. Res. 92, supra note 25.  Article 13 reads: “A State which intends to establish or au-
thorize the establishment of an international direct television broadcasting satellite service 
shall without delay notify the proposed receiving State or States of such intention and 
shall promptly enter into consultation with any of those States which so requests.”  Id.  Ar-
ticle 14 reads: “An international direct television broadcasting satellite service shall only 
be established after the conditions set forth in paragraph 13 above have been met and on 
the basis of agreement or agreements in conformity with the relevant instruments of In-
ternational Telecommunication Union and in accordance with these principles.”  Id. 
26 Id. 
27 One modern call for regulation comes from “advocates of economic growth that sup-
port the expansion of the satellite market to promote competition.  These economic ad-
vocates suggest that regulation is needed to transform the telecommunications markets 



2009]          SATELLITE TRANSPONDERS AND FREE EXPRESSION 11 

to look at emerging patterns, one could say that in the absence of 
an agreed international approach, there are states that have some 
adapted versions of these principles, coming as close to a prior 
consent principle (or to the standards-related alternative) as they 
technologically and politically can.   

      III.  “INFORMAL” GOVERNANCE AND INFLUENCE 

By and large, prior to the end of the 1990s and 9/11, the lack 
of an overarching international system to govern the distribution 
of satellite programming was of little significance.28  Global players 
had not—as part of their communications strategy—fixed on 
transnational satellite programming, though some such efforts 
were in their nascence.  Evangelical religious groups had begun to 
show the effectiveness of transnational broadcasting to affect alle-
giances.29  Diasporic movements began to find the technology 
hospitable, followed by states seeking to link more closely with 
their non-resident populations.  One such case involving the Kurd-
ish community—and MED-TV—discussed below, raised the major 
issues of how a set of focused satellite signals could reinforce a na-
tional identity among a geographically dispersed group, and what 
dangers that might pose to territorial integrity.  Problems of regu-
lation remained in the background because authoritarian coun-
tries could ban satellite dishes or otherwise control the receipt of 
information.  To the extent that there were transnational broad-
casting issues of political moment, they involved the residual short-
wave radio efforts of the Cold War.  These assets diminished in 
significance during the 1990s with a few idiosyncratic and intense 
exceptions, such as Radio Marti and Radio Free Asia.   

Then, with the founding and broadcasting of Al Jazeera in 
199630 and the NATO bombing campaign of 1999 (and with it a 
focus on the effort of Serbia to reach Serbians worldwide), the re-
gional and global political impacts of satellite transmissions began 
to attract renewed attention.  As a result, internationally, states 
over the last decade have again begun groping for some accom-

                                                                                                                 
from monopolies into freely competing markets.”  Nuttall, supra note 16, at 404. 
28 See John Tusa, International Satellite Television – Good Neighbour or Global Intruder?, 7 EUR. 
BUS. J. 45 (1995) (discussing insufficiently developed satellite networks, in which numer-
ous major players today “were scarcely in operation, their impact on societies and world 
events not yet fully felt or clearly demonstrated.”)  
29 For further discussion, see Michael Serazio, Media Power, Politics and Proselytizing: The 
Global Gospel of American Christian Broadcasting, J. MEDIA & RELIGION 8 (2009), available at 
http://www.global.asc.upenn.edu/docs/GlobalGospel.pdf (discussing the soft power im-
plications of American Christian Broadcasting as it competes in the international market-
place for loyalties).  See also Michael Serazio, Geopolitical Proselytizing in the Marketplace for 
Loyalties: Rethinking the Global Gospel of American Christian Broadcasting (manuscript pre-
sented at the 94th annual meeting of the NCA Convention on Nov. 21, 2008). 
30 MARC LYNCH, VOICES OF THE NEW ARAB PUBLIC: IRAQ, AL-JAZEERA, AND MIDDLE EAST 
POLITICS TODAY (2006). 



12 CARDOZO ARTS & ENTERTAINMENT [Vol. 27:1 

modation with the issues and positions put forward in the UN de-
bate of the 1970s.  There is not (and most likely will never be) an 
international agreement that involves the prior consent approach 
or a set of enforceable international standards.  But unilaterally, 
bilaterally, and multilaterally states will seek similar considerations 
where they consider it important.   And, frequently, the efforts to 
do so will be informal, non-obvious, almost impermeable.  Deci-
sions will be pragmatic (with some recognition of standards and 
obligations of speech-related human rights).  Inferring from past 
experience, the justification for these formal and informal efforts 
includes maintaining a balance of loyalties in the receiving coun-
try; protecting the business status quo of video providers; decreas-
ing “terrorist” related programming; and maintaining standards of 
morality.  The efforts deal with modes of production, transmission 
and reception.     

The following section uses particular cases to demonstrate 
how these actions reflect communications goals of the sender, and 
how restrictions reflect the counter-strategy of the receiving states. 

A.  The Case of MED-TV 

The case of MED-TV was one of the first in which the multi-
lateral and informal aspects of satellite regulation significantly sur-
faced and the complexity of arrangements came to the fore.  In 
1994, MED-TV, a satellite service targeting Kurdish populations 
worldwide, was granted a 10-year licence by the United Kingdom’s 
Independent Television Commission (“ITC”).31  MED-TV espe-
cially sought to reach Kurdish minorities in Turkey, Iran, and Iraq.  
The United Kingdom was its locus of licensing because it was “es-
tablished”32 there, but its programming was produced in large part 
in Belgium.  To some, the satellite feed was a culturally enriching 
mix of news, entertainment, and education aimed at a historically 
diasporic community of thirty-five million engaged in rediscover-
ing and redefining Kurdish nationhood and reaffirming its lan-
guage and culture.  Naomi Sakr captured this view, calling MED-
TV a “kind of Kurdistan in space,”33 as it provided a culturally uni-
fying function despite the lack of a Kurdish homeland or single 

 
                                                 
31 The ITC, before being merged into a new entity, OFCOM, regulated commercial TV 
broadcasts in the UK (whether terrestrial or satellite).  Indeed, the UK became home to a 
variety of satellite services seeking to reach groups or populations abroad and operate 
with the legitimacy of a British license. 
32 Under the Broadcasting Act 1990, the UK’s ITC was given the authority to license and 
regulate commercial television services in the United Kingdom.  See ITC Notes: Introduction, 
http://www.ofcom.org.uk/static/archive/itc/itc_publications/itc_notes/view_note57.ht
ml 
33 NAOMI SAKR, SATELLITE REALMS: TRANSNATIONAL TELEVISION, GLOBALIZATION AND THE 
MIDDLE EAST 62 (2002). 



2009]          SATELLITE TRANSPONDERS AND FREE EXPRESSION 13 

territorial base.  Turkish officials claimed, in sharp contrast, that 
MED-TV was the media arm of the PKK, the separatist Kurdish 
force that has been engaged in armed conflict with Turkish gov-
ernment troops and has been deemed by Turkey to be a signifi-
cant threat to the integrity and unity of the country.34  For Turkey, 
MED-TV was a foreign intrusion, disturbing the local forms of 
regulation, and seeking to foment instability and violence.  

The Turkish government sought to suppress the receipt of 
the channel, banning, for example, the purchase and mounting of 
satellite dishes that could obtain the signals.35  Failing at this effort, 
Turkey resorted to a strategy to stifle the MED-TV channel by 
launching a campaign to pressure the British government to with-
draw MED-TV’s license and sought, in other European capitals, to 
deny MED-TV leasing rights on government-controlled trans-
ponders on Eutelsat.36    

The location and ownership of the transponders on the Eu-
telsat system that were used by MED-TV were politically significant.  
Under Eutelsat’s internal rules, the satellite’s transponders were 
(loosely) controlled by public agencies; the states that controlled 
those agencies had good bilateral relations with Turkey.  Stories 
were told of MED-TV securing time on a Slovakian-controlled slot 
on a satellite only to have the Turkish Foreign Minister success-
fully urge a cancellation through bilateral discussions.  MED-TV 
was unceremoniously bounced from various transponders on Eu-
telsat, and its contracts for access were cancelled.  

One solace, an anchor, as it were, was MED-TV’s British li-
cense.  Whatever the station’s political goals, the choice of a rela-
tively secure legal and political system that would govern the deliv-
ery of its information seemed one of MED-TV’s most important 
achievements and was a vital part of the strategy for obtaining 

 
                                                 
34 Turkey Calls on USA to End MED-TV Broadcasts, BBC Summary of World Broadcasts, Aug. 
30, 1996; MED-TV Off the Air After UK, Belgian Police Raids, BBC Summary of World Broad-
casts, Sept. 27, 1996; Turkish Premier Discusses MED-TV with Tony Blair, BBC Summary of 
World Broadcasts, Dec. 19, 1997.  See also Amir Hassanpour, Med-TV, Britain, and the Turk-
ish State: A Stateless Nation’s Quest for Sovereignty in the Sky (Nov. 7, 1995) (unpublished pa-
per, Freie Universitat Berlin), available at 
http://www.cogsci.ed.ac.uk/~siamakr/Kurdish/KURDICA/hassanpour.html. 
35 For example, its transmission was originally on a satellite that directed its signal from a 
different location than the more commonly viewed Eutelsat satellites.  MED-TV viewers 
had to turn their satellite dishes in a different direction from those receiving the Eutelsat-
originated satellite signal, one that carried traditional Turkish entertainment channel ser-
vices.  The authorities could see the difference in the attitudes of the respective programs 
of each dish, and could use that information to harass the MED-TV viewers.  To protect its 
viewers, MED-TV had to shift in order to the more commonly-viewed bird in the sky.  Wil-
liam Merrifield, Med-TV: Kurdish Satellite Television and the Changing Relationship between the 
State and the Media, http://www.tbsjournal.com/Archives/Spring05/merrifield.html; see 
also Med TV moves back to Eutelsat, BBC Summary of World Broadcasts, Aug. 8, 1997. 
36 Peter Feuilherade, Med-TV: ‘Kurdistan in the Sky’, BBC NEWS, Mar. 23, 1999, 
http://news.bbc.co.uk/2/hi/world/monitoring/280616.stm. 



14 CARDOZO ARTS & ENTERTAINMENT [Vol. 27:1 

transponder space to reach the relevant audience.  Its establish-
ment in the UK resulted in MED-TV’s being subject to the ITC’s 
content standards.  Receiving a British permit allowed MED-TV to 
claim that it met those standards.  This was seen as a means for in-
creasing the chances that its programming would be subject only 
to legal, as opposed to extra-legal, constraints.37   

Yet because of this arrangement, Turkish officials mounted 
an extensive campaign to pressure the British government to with-
draw MED-TV’s license and close the producer down.  They con-
tended that MED-TV was a “political organization” and therefore, 
under United Kingdom legislation, precluded from obtaining a 
British license.  In February 1998, the ITC, which was charged with 
supervision of licensed entities in Britain, penalized MED-TV for 
three broadcasts, for a total fine of approximately $150,000.  Ac-
cording to the Commission, despite formal warnings, MED-TV vio-
lated the impartiality requirements of ITC’s programming code.  
In one breach, according to the ITC, a “40 minute long pro-
gramme consisted entirely of a political rally organized by the 
PKK.”38  The violation was that: “No context was supplied and 
there was no balancing material.”39  In a second breach of imparti-
ality requirements, MED-TV “seemingly endorsed” the on-camera 
condemnation of a U.S. list of terrorist organizations.  A third 
transgression of the ITC’s rules (neutrality of journalists) involved 
“‘personal comments’ from a MED-TV journalist in the field, 
namely a description of the more pro-government Kurdish De-
mocratic Party as ‘treacherous and murderous.’”40  Finally, in 1999 
the ITC withdrew MED-TV’s license, finding that the station had 
too often violated standards of objectivity and impartiality.41  Soon 
thereafter, MED-TV closed down.42  The snake, however, was 

 
                                                 
37 In my Trade Routes article, I said: “At the danger of pushing the metaphor too far, the 
MED-TV decision to obtain a license in the United Kingdom could be perceived as a 
rough equivalent of flying the British flag on the main mast.”  Price, supra note 5, at 398. 
38 Med TV Fined for Serious Breaches of ITC Code, BBC Summary of World Broadcasts, Feb. 6, 
1998.  
39 Id. 
40 This history is recounted by Monroe E. Price in What Price Fairness?, 12 MEDIA STUD. J. 82 
(1998). 
41 According to Sir Robin Biggam, the ITC’s chair:  

Whatever sympathy there may be in the United Kingdom for the Kurdish peo-
ple, it is not in the public interest to have any broadcaster use the UK as a plat-
form for broadcasts which incite people to violence.  Med TV have been given 
many opportunities to be a peaceful voice for their community; to allow them to 
continue broadcasting after such serious breaches would be to condone the 
misuse of the UK’s system for licensing broadcasters.  

UK Regulator Revokes Kurdish Med TV’s Licence, BBC NEWS, Apr. 23, 1999, 
http://news.bbc.co.uk/2/hi/ 
world/monitoring/326883.stm. 
42 DAVID ROMANO, THE KURDISH NATIONALIST MOVEMENT: OPPORTUNITY, MOBILIZATION 
AND IDENTITY 157 (2006). 



2009]          SATELLITE TRANSPONDERS AND FREE EXPRESSION 15 

scotched, not killed; versions have cropped up, continuously sub-
ject to pressures on national hosts, in France and elsewhere, to 
curtail the service.43  Despite the legal efforts, MED-TV and its 
progenitors could persist at finding ways of delivering content to 
its audiences.  

B.  The Case of Islah 
The case of MED-TV is atypical because of the formality of 

the proceedings involving its content.  Far more typical is the in-
stance of Islah or Reform Radio.44  It involves Abdulzazis Alkhamis, 
former head of the London-based Saudi Center for Human Rights 
and his effort—part of a strategy of encouraging civil society—to 
open up a space for speech in Saudi Arabia that arguably pro-
moted greater public participation and democracy (though there 
could be other characterizations of the content).45   
 
                                                 
43 A successor, Medya-TV, opened in the summer of 1999, but under different legal cir-
cumstances.  New Kurdish TV Station Medya TV, BBC Summary of World Broadcasts, Aug. 6, 
1999.  

A new Paris-based Kurdish satellite television station identifying itself as Medya 
TV has been observed since 30th July.  It broadcasts via the Eutelsat Hot Bird 4 
satellite at 13 degrees east (10853 MHz vertical polarization, audio subcarrier 
6.65 MHz).  This transponder also carries Kurdish and Christian programming 
from the UK-based CTV (Cultural TV).  News bulletins formerly carried on CTV 
appear to have transferred to Medya TV along with some of the presenters. . . .  
Medya TV carried a live relay of its official launch ceremony in Paris.  The cere-
mony was held in a hall with the Medya logo depicted in laser lights as the stage 
backdrop.  Two large screens on either side of the stage showed the musicians 
and the announcers, who spoke in Kurdish.  What appeared to be a message 
marking the launching of the station by Kurdish National Congress President 
Serif Canli was carried at 1710 GMT.  It was followed by a similar message in 
Kurdish from Yasar Kaya, president of the Kurdish parliament-in-exile. 

Id.  Medya-TV's license was revoked by the French authorities on February 13, 2004.  The 
French court believed that the station had ties with PKK, and CSA, the French Licensing 
Authority, stated that Medya-TV was a successor to Med-TV.  Kurdish Medya TV Shuts Down, 
CLANDESTINERADIO.COM, Feb. 13, 2004, 
http://www.clandestineradio.com/crw/news.php?id=211&stn=684&news=318.  The 
French Appeal Court confirmed the CSA's decision.  Id. 
44 See The Movement of Islamic Reform in Arabia (MIRA) Web Site, 
http://www.islah.info/index.php?/english/empp11/ (last visited Feb. 2, 2009). 
45 See David Crawford, A Battle for Ears and Minds: As Technology Gives New Voice To Dissent, a 
Saudi Vies to Be Heard, WALL ST. J., Feb. 4, 2004, at A14.  See also Radio Al-Islah, 
http://www.mail-archive.com/dx@hard-core-dx.com/msg00472.html (Dec. 10, 2002, 
02:37) for a discussion of Islah’s claimed purposes and innovative techniques (taken from 
BBC Monitoring):  

Radio stations run by opposition groups are a rare occurrence in the Arab 
world, and the launch marks a dramatic breakthrough in a region where public 
broadcasting is tightly regulated by governments.  
 
The new satellite station Sawt Al-Islah - which means Voice of Reform - is using 
the latest internet technology to help disgruntled Saudis voice their criticism of 
the Royal family.  
 
A spokesman for the Movement for Islamic Reform In Arabia told the BBC that 
by using an internet phone service - known as Paltalk - listeners can take part in 
the programme and say what they like without risking arrest or harassment.  
 



16 CARDOZO ARTS & ENTERTAINMENT [Vol. 27:1 

In 2002 Alkhamis contacted Saad Al Fagih, head of the 
Movement for Islamic Reform in Arabia, as a potential partner for 
a radio channel they named “Islah,” or “Reform, Radio.”46  With a 
plan to use media to reach into Saudi Arabia with a “democracy”-
related message, the next question was a technical one: how to 
have a signal reach Saudi Arabia and become available to Saudis 
so that the Alkhamis/Al Fagih point of view could be made effec-
tive.  The pair searched out individuals who were experienced in 
helping outside groups, including church groups, state-sponsored 
international broadcasters, and splinter political groups, gain ac-
cess across borders.  They hired Ludo Maes, a Belgian short-wave 
specialist, who helped Islah gain access to short-wave transmitters 
located in Lithuania—transmitters left over from short-wave 
broadcasts during the Cold War.47  With Maes’ counsel, Islah also 
contracted to be broadcast over the Hotbird satellite, owned by 
Eutelsat.  Deutsche Telekom was the lessee of bandwidth on the 
satellite and provided Islah uplink facilities.  Reform Radio began 
broadcasting over satellite and short-wave in December 2002 and, 
according to the Wall Street Journal, as a result of the broadcast, 
“Listeners were encouraged to speak out against corruption and 
for a moderate Islamic government in Saudi Arabia.”48   

Intervention and difficulty began to appear almost immedi-
ately.  First, the short-wave signal was jammed by a powerful oppos-
ing transmitter (set up to transmit on the same frequency).49  In 
addition, Maes received a formal communication from a lawyer 
representing the Saudi Embassy in Belgium threatening legal ac-
tion in order to halt the broadcasts, accusing the project of incit-

                                                                                                                 
Saad al-Fagih said the bulk of the station's schedule was talk shows.  
 
The topics discussed, he said, included lack of transparency in the Saudi system, 
corruption, poverty and failure to implement Islamic law. 

Id. 
46 See id. 
47 See National Association of Shortwave Broadcasters, Inc., available at 
http://www.shortwave.org/ (helping demonstrate some of the variety of users though it 
emphasizes religious broadcasters); Clandestine Radio Stations broadcasting to Kurdistan, 
available at http://www.schoechi.de/cl-kur.html (documenting 2005 efforts by Maes relat-
ing to Kurdistan); TDP Shortwave Transmitter Airtime QSL-Cards, available at 
http://www.airtime.be/qsl.html (Maes' Transmitter Documentation Project); Secrecy on 
new QSL Cards, hard-core-dx info (Oct. 21, 2001), available at http://www.hard-core-
dx.com/archives/oct2001.html (“‘My hunch, and it is only that, about the reason for TDP 
secrecy on actual transmitter sites, is that some of this business is under-the-table, i.e. 
technicians at certain under-used sites are paid to put the programs on the air without full 
knowledge or authorization by the governmental agencies owning them,’ writes Glenn 
Hauser in an issue of DX Listeners Digest.  Ludo Maes has responded with dismay to these 
‘lies and serious accusations’, adding: ‘Don’t we have a right for not publishing transmit-
ter sites?’”); TDP Clandestine and Opposition Shortwave Radio Stations and International 
Broadcasters, available at http://www.shortwave.be/cla.html (listing opposition stations 
using short wave). 
48 Crawford, supra note 45. 
49 The ability to jam short-wave signals is far greater than for jamming satellite signals.  See 
id. 



2009]          SATELLITE TRANSPONDERS AND FREE EXPRESSION 17 

ing terrorism through the broadcasting of propaganda.  With 
short-wave jammed, Islah relied on its satellite broadcasts (with the 
shortcoming that the radio broadcasts could only be received on 
Saudi television sets).  For this and other reasons, Reform Radio 
established a satellite television station and set up an uplink in 
Croatia.50  According to the Wall Street Journal,  

A week later, the phone rang at the Usingen Earth Station near 
Frankfurt, where T-Systems, a Deutsche Telekom subsidiary, 
controls and monitors television, radio and data beamed to sat-
ellites.  On the line was an anonymous caller.  “Stop broadcast-
ing Reform Radio or we will jam you,” he said, according to 
someone involved in the incident.  About the same time, a 
powerful jamming beam turned the video monitor in the office 
to static.51   

Deutsche Telkom took note because the jamming affected not 
only Islah’s television feed, but five TV programs broadcast via the 
same transponder, and the contract with Islah was canceled.  But 
this was hardly the end of the station’s difficulties.  In December 
2004, the United States added Al Fagih to the State Department’s 
list of terrorists; shortly thereafter, Al-Fagih was put on the United 
Nations Consolidated list of terrorists.  The Movement for Islamic 
Reform in Arabia was added to the State Department’s list in July 
2005.52   

This episode is significant for the variety of informal ar-
rangements implicated in the contested effort by these interests to 
enter the Saudi “market for loyalties.”  To fathom what occurred, 
it is important to understand the structure of access to shortwave 
and to satellite transponders; the technical aspects of jamming; 
the modes of informal threats to intermediaries; the techniques of 
states bringing pressure to bear on other states to alter modes of 
diffusion; the modes of affecting financing (through terror lists 
and other means); and the interrelationship of technologies.  
There are elements that are difficult to retrieve, including how 
foreign dissenting channels are actually received, how reception 
fits in with constraints and policing that occurs in Saudi Arabia, 
and what modes of formal and informal surveillance serve as bar-
riers to reception.  
 
                                                 
50 See Crawford, supra note 45 (“Mr. Fagih, liberal by Saudi standards but still orthodox on 
most religious issues, prohibited music for moral reasons.  Mr. Alkhamis had no budget 
for video programming.  Instead, he broadcast a picture of the Reform logo, along with 
text information scrolling across the screen.  The audio was from the radio broadcast.”). 
51 Id. 
52 Press Release, United States Department of the Treasury, U.S. Treasury Designates Two 
Individuals with Ties to al Qaida, UBL Former BIF Leader and al-Qaida Associate Named 
Under E.O. 13224 (Dec. 21, 2004), available at 
http://www.treas.gov/press/releases/js2164.htm. 



18 CARDOZO ARTS & ENTERTAINMENT [Vol. 27:1 

C.  The Case of Geo TV 

The Saudi example illustrates clandestine, certainly unsanc-
tioned, modes of introducing a signal from London and then hav-
ing the target government battle against it, activity in the often 
marginal world of subterfuge and indirection.  A very different ex-
ample of informal efforts to check satellite diffusion involves Geo 
TV,53 an Urdu-language satellite service feeding cable systems and 
homes in Pakistan.  When then-Pakistani President Pervez 
Musharraf declared a state of emergency on November 3, 2007, 
Geo TV, like all private television channels, was struck from cable 
systems.  Press accounts, including those on Geo TV, had helped 
foster street demonstrations against Musharraf’s firing of members 
of the judiciary; Musharraf concluded that these protests were un-
dermining national stability.54 

Because Geo TV was available through direct-to-home televi-
sion signals, it could function despite the emergency order.  But a 
regulatory hook existed.  As a satellite delivered channel, Geo TV 
was uplinked from Dubai in the United Arab Emirates (“UAE”), 
where its main production capacity was located.  Its offices were in 
Dubai’s Media City—a place that the progressive Gulf state had es-
tablished that was to be home to a new industrial gathering of me-
dia companies.  There, media channels would, it was said, be free 
to flourish—free, particularly, of the constraints of the countries 
where the footprint of the satellite signal landed (or so they 
thought).55  Dubai bore no responsibility for the satellite trans-
ponder that any denizen of the Media City leased or occupied.  It 
was responsible only for the uplinking.  

Then, on November 17, after conversations between the 
Musharraf government in Pakistan and officials in Dubai, the UAE 
government announced that it would discontinue its uplinking 
service to Geo TV.56  This action marked a dramatic and important 
move.  There had been rare precedents for intervention by one 

 
                                                 
53 See generally Geo Television Network Homepage, http://www.geo.tv/ (last visited Feb. 2, 
2009). 
54 For further discussion, see M. Ilyas Khan, Pakistan’s GEO TV ‘Warned by UAE,’ BBC NEWS, 
June 13, 2008, http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/south_asia/7452728.stm. 
55 Dubai Media City is the place where every kind of media business – specifically, Broad-
casting, Publishing, Advertising, Public Relations, Research, Music, New Media and Pro-
duction and Post Production – can operate with collective synergy and individual free-
dom.”  Dubai Internet City and Dubai Media City – Accelerating the Region’s Knowledge Economy, 
INTERNATIONALREPORTS.NET (2003), http://www.internationalreports.net/ 
middleeast/dubai/2003/2dubaiinternet.html. 
56 Geo continued to distribute information online.  And on the day after closing, the com-
pany briefly showed its Internet site on a large screen mounted in downtown Islamabad.  
The showing was discontinued after intervention by the police.  Pakistan: Islamabad Police 
Halt Large Screen Showing of Geo News TV, BBC Summary of World Broadcasts, Nov. 20, 
2007. 



2009]          SATELLITE TRANSPONDERS AND FREE EXPRESSION 19 

country to stop satellite transmission originating elsewhere, so this 
was an almost singular event.  A statement issued by the UAE gov-
ernment suggested how sensitive a matter this was (especially 
given that Dubai was representing that the Media City was a place 
relatively free of regulatory intervention).  The statement said:  

The United Arab Emirates has always played a positive and con-
structive role in international affairs, and neutrality has been a 
key principle of its foreign policy.  As such the UAE has always 
been an advocate of international law and an active contributor 
to peace and stability in the region.  In light of the current sen-
sitive state of affairs in Pakistan, the UAE can only assume its re-
sponsibility and maintain its neutrality.57   

Dubai Media City, for its part, issued a statement saying,  
As an entity within the UAE, Dubai Media City would also ob-
serve the broad principles of the country’s foreign policy and 
prevent the broadcast of news and material that would under-
mine those principles.  Geo TV and ARY Digital are respected 
business partners in Dubai Media City for several years.  Our re-
lationship with them has been strong and friendly.   

We are in discussion with them with regard to the broadcast of 
their news components and we are confident we will resolve this 
matter in the best way possible to protect their interests and 
those of the UAE.58   

On November 30, 2007, after Musharraf became a civilian presi-
dent and there was notice that the state of emergency would soon 
be lifted, Dubai agreed to allow the uplinking of Geo TV once 
again.  Amina Al Rustamani, executive director of media at Dubai 
Technology and Media Free Zone, was quoted as saying:  

We are glad to see GEO News channel back on air from the 
D[ubai] M[edia] C[ity] which is committed to growing its part-
ners’ businesses within the framework of full respect to UAE’s 

 
                                                 
57 Amir Wasim, UAE Admits Stopping Geo, ARY Broadcast, DAWN, Nov. 18, 2007, 
http://www.dawn.com/2007/11/18/top18.htm. 
58 Id.  A trenchant BBC Monitoring World Media Analysis, distributed by the BBC on No-
vember 20, 2007, chronicled other instances when the UAE had removed or disabled ser-
vices that were to originate in Dubai’s Media City.    
In 2005, former speaker of parliament Mehdi Karrubi was one of the candidates defeated 
by Mahmud Ahmadinezhad in Iran's presidential election.  Frustrated with what he saw as 
the lack of airtime allowed to those with reformist views, he announced plans to launch a 
television channel called Saba TV.  The intention was to produce the channel's pro-
grammes in Iran and then have them sent to Dubai for transmission.  But on the day of 
the planned launch, the person carrying the tapes for the inaugural broadcast was not al-
lowed to disembark at Dubai airport and the whole project was called off.  In an interview 
with the US-funded Radio Farda earlier this year, Aminah al-Rustamani of Dubai Media 
City said . . . the UAE did not permit any Iranian political publications or broadcasters to 
operate because it did not want to strain relations between the two countries. 
Analysis: Broadcasters Welcome in Dubai, but not Their Domestic Politics, BBC Summary of 
World Broadcasts, Nov. 20, 2007. 



20 CARDOZO ARTS & ENTERTAINMENT [Vol. 27:1 

domestic and foreign policies . . . She said she was proud of the 
partnership between DMC and the International Media Corp., 
the parent company of Geo TV.59   

The UAE authorities had stated that the country’s neutral 
foreign policy and its constructive role in international affairs were 
the reasons behind taking the two Pakistani news channels off air.  
Even then, Geo TV’s sports and entertainment channels had been 
allowed to uplink on the condition that these would not air any 
news or current affairs content.60 

The Geo TV tale is important for a mix of reasons.  Most im-
portantly, it echoes the UN discussion about prior consent and the 
responsibility of the sending country.  Here, Dubai acknowledged 
a foreign policy commitment (briefly, and at least in this case) to 
recognize the governmental preferences of the state to which a 
signal is directed.  This approach was reminiscent of efforts by the 
Turkish government to persuade the UK to discipline or curtail 
MED-TV’s Kurdish satellite broadcasting, as discussed above.  It 
was a stunning example of negotiations between countries to limit 
participants in the market for loyalties.  Furthermore, the instance 
showed what might be called a regulatory gap partly attributable 
to traditional modes of thinking about the flow of messages.  The 
norm for regulation is at the retail end or the production side of 
broadcasting.  Satellite presents the problem of regulation of the 
long shipment of information to cable systems and directly to 
homes from outside a state’s territory.  

D.  The Case of Al Zawraa 

The case of Al Zawraa provides additional insights into the 
questions of informal pressure, this time involving a state that is 
neither the receiver nor the sender of the signal, namely the 
United States.  Al Zawraa started as a broadcast channel in Iraq, 
with an audience-pleasing entertainment format.  Owned by Mis-
han Al Jaburi, leader of the Sunni Arab Front for Reconciliation 
and Liberation, the channel over time became more politicized, 
reflecting the owner’s decision to run for the Iraqi parliament.  
More important, it morphed into what Ibrahim Al-Marashi and 
others have called insurrectionist television,61 playing, among 

 
                                                 
59 Pakistan's Geo News Resumes Transmission from Dubai, SIFY NEWS, Nov. 30, 2007, 
http://sify.com/news/fullstory.php?id=14569251.  
60 See id. (While Geo was permitted to uplink by Dubai Media Centre, the Pakistani order 
precluding carriage of the signals on domestic cable systems was maintained since the 
channel’s managers were not immediately prepared to sign a Code of Conduct required 
by the government). 
61 See, e.g., Ibrahim Al-Marashi, The Dynamics of Iraq’s Media. 25 CARDOZO ARTS & ENT. L.J. 
95, 113 (2007). 



2009]          SATELLITE TRANSPONDERS AND FREE EXPRESSION 21 

other things, repeated videos of jihadist bombings with footage of 
attacks against multinational forces.  In November 2006, the Iraqi 
government ordered the station to be terminated and its offices in 
Iraq closed on charges of “inciting violence and murder.”62 

Banned from using transmitters in Iraq, Al Jaburi staked his 
future on a satellite strategy, leasing channels on Egyptian-owned 
Nilesat.  The channel’s campaign against the U.S.-supported Iraqi 
government intensified—broadcasting “a blend of pro-insurgent 
propaganda, video clips of attacks on Coalition forces and calls for 
violence against Iraqi Shi’is and the Iraqi government,” and “audio 
messages from the Islamic Army of Iraq, an insurgent group domi-
nated by the Iraqi Ba’th Party loyal to former president Saddam 
Husayn.”63  An influential American blogger described showing 
the Al Zawraa feed to U.S. soldiers and Iraqis: 

The soldiers and [interpreters] described the meaning of the 
images, music and voice overs.  There were songs about the 
Iraqi “victims” of the “U.S. occupiers.”  The violence in Iraq is 
squarely placed on the shoulders of the Americans.  The images 
include destroyed mosques, dead women and children, women 
weeping of the death of their family, bloodstained floors, the 
destruction of U.S. humvees and armored vehicles, and insur-
gents firing mortars, RPGs, rockets and AK-47s.  Juba, the 
mythical Iraqi sniper, was featured prominently (the Iraqi sol-
diers believe he is a composite of multiple snipers.)   

The “mujahideen” are portrayed as “freedom fighters,” and are 
seen going through “boot camp training.”  Attacks from across 
the country were shown, including in Abu Ghraib, Ramadi, Fal-
lujah, Baiji, Baghdad and elsewhere.  The soldiers are seasoned 
veterans from the 1st Iraqi Army Division, and have served 
throughout Iraq.  Most of the footage was popular, rehashed 
videos widely distributed on the Internet and in jihadi forums.  
I recognized many of the videos.   

The soldiers were angry at the images before them.  “They de-
stroyed my country,” said Staff Sergeant Riad.64 

The U.S. government began discussions with the Egyptian 

 
                                                 
62 Andy Sennitt, Iraq: US Blacklists Al-Zawraa TV, BBC MONITORING.WORLDWIDE MEDIA, 
Jan. 10, 2008, available at http://blogs.rnw.nl/medianetwork/iraq-us-blacklists-al-zawraa-
tv. 
63 Peter Feuilherade, Egypt Row Brews over Iraqi Sunni Channel Al-Zawraa on Nilesat, BBC 
MONITORING WORLDWIDE MEDIA, Jan. 9, 2007. 
64 Bill Roggio, al-Zawraa: Muj TV, LONG WAR J., Dec. 10, 2006, 
http://www.longwarjournal.org/ 
archives/2006/12/muj_tv.php.  For Mashaan Aljabouri's response to Roggio’s article, see 
Bill Roggio, Al-Zawraa Responds to Muj TV, LONG WAR J., Dec. 25, 2006, 
http://www.longwarjournal.org/archives/2006/12/ 
alzawraa_responds_to.php (demonstrating Aljabouri’s efforts to distinguish al-Zawraa 
from al Qaeda). 



22 CARDOZO ARTS & ENTERTAINMENT [Vol. 27:1 

government to terminate the Al Zawraa transponder lease on Nile-
sat.  Closing Al-Zawraa became a preferred alternative for Iraqi 
and U.S. officials.  A report on Cairo’s Al-Misriyun newspaper web-
site in early 2007 said the U.S. ambassador in Cairo had asked 
Egyptian Information Minister Anas al-Fiqi to  

pull the plug on the channel, on the pretext that it constituted 
the last weapon in the hands of those he described as the Sunni 
“rebels” in Iraq . . . .  The minister, however, declined to re-
spond to the ambassador's request initially, affirming that the 
broadcasting of the channel was purely a business transaction 
that had nothing to do with politics.  The operational costs of 
the Egyptian satellite required the renting of unoccupied 
channels . . . .  But threats made by supporters of the Shi’i Al-
Mahdi Army affiliated with Muqtada al-Sadr to attack and kill 
members of the Egyptian diplomatic mission in Baghdad con-
stituted pressure that drove Egypt to backtrack on its stand in 
this regard.65   

There were dissenting voices (though not predominantly on free 
speech grounds):  

This is major dilemma in the modern age of information war-
fare.  On one hand, programs like al-Zawraa provide ready and 
effective propaganda and recruiting material for the insurgency 
and al Qaeda, while demoralizing both Western and Middle 
Eastern allies.  On the other, the intelligence gleaned from 
these operations is deemed too valuable to turn off the tap.66  

Superficially, Nilesat officials resisted the pressure and indicated 
that carriage was merely a contractual matter.  The Nilesat chair 
was reported as saying, in Al-Misri Al-Yawm, that “Satellites do not 
monitor the channels they are carrying.  Accordingly, the Egyptian 
satellite should not be part of the dispute regarding the channel.  
It is the right of whoever is hurt by the material broadcast by Al-
Zawraa to respond through their channels or media.”67 

With the threat of being ejected from Nilesat, Al Jaburi 
claimed the station would soon be carried “on three satellites from 
European countries.”68  He refrained from identifying the satellites 
“because we are really afraid of American pressures.  But after we 
transmit [from Europe] there will be no fear anymore because we 

 
                                                 
65 Feuilherade, supra note 63.  
66 Roggio, supra note 64.  
67 Feuilherade, supra note 63 
68 Posting of Lawrence Pintak to USC Center on Public Policy, 
http://uscpublicdiplomacy.com/index.php/news-
room/pdblog_detail/070110_war_of_ideas_insurgent_channel_coming_to_a_satellite_ne
ar_you/ (Jan. 10, 2007, 16:40 PDT). 



2009]          SATELLITE TRANSPONDERS AND FREE EXPRESSION 23 

will be on the air.”69  By late January, Al-Zawraa was observed to be 
broadcasting via the Saudi-owned Arabsat and France-based Eutel-
sat.70  In February, the Nilesat transmission was closed after Nilesat 
accused the station of “interference” with other channels.71  In 
April, the French regulator required Eutelsat to stop transmission, 
claiming that the station’s broadcasting of propaganda was in 
breach of the September 30, 1986 law prohibiting stations from 
incitement to hate and violence for reasons of religion or national-
ity, and the 1881 law of freedom of the press.72 

Finally, on January 9, 2008, Al Jaburi and Al Zawraa were 
placed on the U.S. sanctions list, precluded from any financial 
transactions with U.S. citizens or companies.73  According to Intelli-
gence Online, published on January 17, 2008: 

On Jan. 9, the U.S. Treasury published a list of several individu-
als and entitles subject to financial sanctions for backing Iraqi 
insurgents.  Among them was the Iraqi politician Misham Al 
Jabouri and the satellite television channel he runs out of Da-
mascus, Al Zawraa.  Since October, 2006, the station continually 
ran messages and video clips shot by Sunni Baa’thist militia in 
their fight against American troops in Iraq.  
 
A year ago Intelligence Online reported on Washington's fruitless 
efforts to prevent Al Zawraa from broadcasting in Iraqi (No. 
540: Pentagon Loses Airwaves War in Iraq).  The efforts gained 
momentum over the past eight months and have now paid off.  
The U.S. successively brought pressure to bear on Egypt’s Nile-
sat operator in February, 2007 and then on the European 
group Eutelsat in April to stop carrying Al Zawraa.  Eutelsat re-
layed   the  chain  over   frequencies  leased  to  Noorsat  Global  
Satellite Communications.  
 
Starting from last spring, only the Pan-Arab operator Arabsat, 
which is majority-owned by Saudi Arabia, continued to broad-
cast Al Zawraa via its Badr3 and Arabsat 2B satellites.  The State 
Department complained in vain to Riyadh before opting for a 
more aggressive strategy.  In March, the frequency on which Al 

 
                                                 
69 Id.  
70 See Iraqi Sunni Al-Zawraa TV Now Carried on Saudi-Based Arabsat, BBC Summary of World-
wide Broadcasts, Jan. 26, 2007; Iraqi Sunni Al-Zawraa TV Now Broadcasting on European Satel-
lite, BBC Summary of Worldwide Broadcasts, Jan. 31, 2007. 
71 Egypt Takes Militant Iraqi Channel Off Air, DAILY STAR, Feb. 26, 2007, 
http://www.dailystar.com.lb/article.asp?edition_id=10&categ_id=2&article_id=79858 
72 See Décision n° 2007-293, Apr. 3, 2007, available at 
http://www.legifrance.gouv.fr/affichTexte.do?cidTexte=JORFTEXT000000822549&date
Texte=. 
73 See Press Release, U.S. Department of the Treasury, Treasury Designates Individuals, En-
tity Fueling Iraqi Insurgency, HP-759 (Jan. 9, 2008), available at 
http://www.treasury.gov/press/releases/hp759.htm.  



24 CARDOZO ARTS & ENTERTAINMENT [Vol. 27:1 

Zawraa broadcasted on Badr 3 (11747 Mhz) was constantly 
jammed, forcing the station to cease its programs before switch-
ing to another frequency (11765 MHz).  
 
That manoeuvre won a reprieve for Al Zawraa for several 
months but the offensive resumed in July.  Starting from July 7, 
reception of the station in Iraq became spotty and the channel 
remained unavailable for days at a time.  On July 30, al Zawraa 
finally ended broadcasting in Iraq.  The channel sent several 
messages to its audience to say its signals were jammed.  On July 
24, the Sunni web forum Hanin.net announced that one of the 
channel's clandestine stations in Iraq had been bombed and 
that most of its employees were killed.  
 
However, the chain's founder, Al Jabouri, didn’t give up the 
ghost.  In October he took part in launching a new satellite 
television station, Al Ra'y TV.  The channel, which hasn't yet 
begun operating, already has a frequency on Nilesat (10911 
MHz), on which it beams a red screen bearing the slogan “Wis-
dom Precedes Courage of the Brave.”  The owners of Al-Ra’y 
are Syrian and employ Al Jabouri as a consultant.  As a result, 
the U.S. Treasury sanctions against him won't stop the channel 
from starting up.74 

The level of official frustration with Al Zawraa, with its inabil-
ity to locate the production facilities, and the complex efforts to 
deny the channel access to distribution facilities, had ended with 
this step.  The Al Zawraa case could be seen as a harbinger of the 
Arab Satellite Broadcast Charter that I discuss in the conclusion of 
the article. 

E.  The Case of Al Manar 

I contrast the above examples with the very complex story of 
Al Manar,75 the Hezbollah-related broadcasting station based in 
Lebanon, which expanded to include a satellite distribution chan-
nel targeted at Arabic-speaking populations throughout Europe 
and beyond.76  The production and distribution of programming 

 
                                                 
74 U.S. Pulls Plug on Insurgent TV; Baghdad, INTELLIGENCE ONLINE (Jan. 17, 2008). 
75 Al Manar TV, available at 
http://www.almanar.com.lb/NewsSite/News.aspx?language=en. 
76 A statement from the European Union noted: 
In 1991, shortly after Hezbollah actively entered the Lebanese political scene, Al Manar 
was launched as a small terrestrial station.  Although legally registered as the Lebanese 
Media Group Company in 1997, Al Manar has belonged to Hezbollah culturally and po-
litically since its inception.  Today, the terrestrial station can reach Lebanon in its entirety 
and broadcasts programming eighteen hours daily.  
Moreover, Al Manar's satellite station, launched in 2000, transmits twenty-four hours a 
day, reaching the entire Arab world and the rest of the globe through several major satel-
lite providers.  One of the satellite providers which has transmitted Al Manar has been the 



2009]          SATELLITE TRANSPONDERS AND FREE EXPRESSION 25 

was a critical element in Hezbollah’s constituency-building within 
Lebanon, and provided a link to interested audiences in Europe 
and elsewhere.  To reach audiences in Europe, Al Manar deployed 
on Eutelsat, but almost immediately faced resistance, including 
from groups that objected to its statements concerning Jews and 
Israel.77  In late 2003, Al Manar was accused, in France, of distrib-
uting anti-Semitic programming in violation of French standards.78  
The introduction of the satellite channel into Europe forced the 
French state into the role of umpire between conflicting interests.  

Because Al Manar originated outside France, and outside the 
EU, it presented a jurisdictional and governance crisis.  The ques-
tion arose (and here, it is not necessary to take a position on the 
nature of the programming), whether either the government or 
the French regulatory agency, the CSA, had authority to take ac-
tion.  In February 2004, CSA and Paris-based Eutelsat entered into 
an agreement regarding the oversight of satellite broadcasters 
from outside the EU not licensed by an EU member country.79 

A Eutelsat press release stated that the organization shared 
the CSA’s “indignation expressed on [the] broadcasting of racist 
programmes,”80 but also made it clear that the carrier, absent regu-
latory requirement, had no right of censure over the channels it 
carried.81  The problem was a typical one involving satellite chan-
nels: there was no national license involved that would govern who 
had authority over the content of the channel.  On the other side, 
the CSA’s view, asserted on February 29, 2004, was that because 
the channel was uplinked to Eutelsat, and Eutelsat was a French 
company, the broadcasts (or at least the satellite carrier) were 
within the competence of the regulatory body under the EU’s 
Television Without Frontiers directive.  

To clarify this authority in anticipation of some concern over 
power, the CSA had already applied to the public prosecutor, ar-

                                                                                                                 
French satellite Hot Bird 4, owned by the Eutelsat Satellite organization. 
Europa, EU Rules and Principles on Hate Broadcasts: Frequently Asked Questions, 
http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=MEMO/05/98&format=HT
ML&aged=0&language=EN&guiLanguage=en (last visited Feb. 2, 2009). 
77 The United States followed France’s lead and banned Al Manar’s broadcasts into the 
United States as well.  See U.S. Following French Lead in Banning Hezbollah Station, AM. 
INTELLIGENCE WIRE, Dec. 17, 2004. 
78 See U.S. Dep’t of State, Report on Global Anti-Semitism (2005), available at 
http://www.state.gov/g/drl/rls/40258.htm.  The report discusses Israel’s complaints and 
states that in November 2004, “Al-Manar, the Lebanon-based television network con-
trolled by Hizballah featuring blatantly anti-Semitic material, obtained a limited 1-year 
satellite broadcast license from the French authorities.  This was revoked shortly thereaf-
ter due to Al-Manar's continued transmission of anti-Semitic material.”  Id.  France subse-
quently banned Al Manar.  Id. 
79 See France: Eutelsat, Regulator Agree to Cooperate on Unlicensed Broadcasters, BBC Summary of 
Worldwide Broadcasts, Feb. 5, 2004. 
80 Press Release, Cooperation Between Eutelsat and the CSA (Feb. 3, 2004), available at 
http://www.eutelsat.com/news/pdf/2004/pr0402.pdf. 
81 Id. 



26 CARDOZO ARTS & ENTERTAINMENT [Vol. 27:1 

guing that “[t]he transmission by the Al-Manar channel of thirty 
episodes of ‘Diaspora’ may have been seen as anti-Semitic.”82  The 
CSA president highlighted the difficulties presented to the agency 
when dealing with channels established outside the European Un-
ion, which still fall under the competence of the French authori-
ties.  There were grave jurisdictional issues in engaging in action 
against satellite operators or their intermediaries through which 
these external channels were broadcast.  The government had to 
deal with its own strategic concerns: its relationship to domestic 
communities, its historic relationship to Lebanon, and the con-
founding nature of disputes within the Middle East as they found 
their way to Europe.   

The CSA and Eutelsat began a policy of cooperation to check 
television channels transmitted by Eutelsat for their conformity 
with European legislation.  The National Assembly adopted 
amendments allowing the CSA authority over operators of satellite 
networks, power to sanction Eutelsat, and authority to ask the 
Conseil d’Etat—France’s supreme administrative court—to order 
a carrier to cease transmission of a service where a breach of hu-
man dignity, the safeguard of public order or the protection of 
minors was involved.83  Ultimately, by July 2004, the CSA requested 
the Conseil d’Etat to order Eutelsat to stop transmitting the sta-
tion.  According to the Agence France-Presse news agency, this fol-
lowed the adoption of a new law on July 9 that gave the CSA new 
powers to ban unlicensed TV channels.84  

IV.  TOWARDS THE FUTURE 

The article examines these examples of satellite transactions 
to identify emerging models and how these models are related to 

 
                                                 
82 See France: Broadcast Regulator Explains Anti-Racist Policies, BBC MONITORING WORLD 
MEDIA, Mar. 3, 2004.  
83 See FRENCH PRIME MINISTER’S OFFICE, PREVAILING AGAINST TERRORISM: WHITE PAPER ON 
DOMESTIC SECURITY AGAINST TERRORISM, available at http://www.ambafrance-
dk.org/IMG/pdf/livre_blanc_english.pdf (discussing its position regarding Al Manar and 
its subsequent effects to cooperate with European legislation to combat racism). 
84 The interaction between the informal and the formal in terms of government action is 
complex, but useful to examine.  For example, Al-Nour Radio, deemed a Hezbollah-
controlled radio station, was named a “specially designated global terrorist entity” along 
with Al Manar TV by the United States Department of the Treasury in March of 2006.  
(U.S. Designates Al-Manar as a Specially Designated Global Terrorist Entity: Television 
Station is Arm of Hizballah Terrorist Network, 
http://www.ustreas.gov/press/releases/js4134.htm).  The designation had its intended 
consequences: it caused the Spanish Hispasat, GlobeCast American and New Skies Satel-
lite companies to terminate Al-Nour’s broadcasting to South America via Hispasat, Asia via 
AsiaSat, and New Skies Satellite to Europe.  The transmission was part of a mix of radio 
programs provided by ARABSAT, the majority Saudi-owned provider that reaches the 
Middle East, North Africa, and Europe.  Nilesat continued to broadcast Al Manar to loca-
tions within its footprint.  Institute Lauds Removal of Hezbollah Radio, BBC MONITORING 
WORLD MEDIA, Apr. 7, 2006.  



2009]          SATELLITE TRANSPONDERS AND FREE EXPRESSION 27 

the initial debate, from the 1970s, concerning direct broadcast 
satellites.  Some of these trends are as follows: under the rubric of 
the “War on Terror,” or the “Long War,” the United States seemed 
to be informally encouraging the development of an international 
standards approach—at least standards that prohibit “terror-
promoting” videos.  Each country, under this approach, should 
show its determination to police the propagation of terror in its 
own domain, and this should include regulating satellite (or web-
site) production and diffusion activity that would encourage ter-
rorism activity elsewhere.  This approach remains different from 
the “prior consent” principle reflected in the UN debate.  When a 
country introduces a new signal that alters the mix of influences in 
a target society—for example, with BBC Persia programming into 
Iran, where hearts and minds are strategically at stake, or Radio 
and TV Marti in Cuba—it does not always seek the acquiescence of 
the affected sovereign.   

But actions in the receiving societies, taken together, still 
achieve an influence.  On the one hand, formal efforts, such as 
those exercised in the Al Manar example above, still play an im-
portant role.  Informal decisions of invisible boards of directors 
remain another strong focus for the exercise of power.  The effort 
to launch Al Jazeera English is one such example.  When this ser-
vice launched, the channel encountered (and still encounters) 
many difficulties in securing carriage in the United States and 
Canada, either on cable systems or direct-to-home satellite plat-
forms.  For example, it was worthy of note that in summer 2006, 
the Dish Network agreed to carry the English-language chan-
nel, but only on an Arabic tier, while Al Jazeera English wanted 
wider distribution or better placement.  There are very likely busi-
ness reasons why cable systems in the United States have not car-
ried Al Jazeera English.  But global politics, in many cases infor-
mal, seem to play a role as well.  

China provides another example of informal efforts to con-
trol which signals are allowed to enter, using its economic power 
to apply a new, more forceful version of the prior consent ap-
proach.  A noted episode has involved efforts of China to limit dis-
tribution of New Tang Dynasty TV (“NTDTV”), a New York City-
based television station.  The channel deems itself an insistent 
critic of the government of China and the Communist Party; 
China characterizes it as an instrument of the destabilizing, disfa-
vored Falun Gong, and has undertaken a variety of efforts, tar-
geted towards satellite providers, to prevent the station from air-



28 CARDOZO ARTS & ENTERTAINMENT [Vol. 27:1 

ing. 85    
An article by Mei Ning Yan, a faculty member at Hong Kong 

Baptist University in China,86 interpreted China’s effort as deter-
minedly and with great difficulty implementing a prior consent 
rule—not by the process of “global governance” but by old-
fashioned, strong-handed and persistent national regulation.  Pro-
fessor Yan quotes the Chinese strategy as “a single satellite in the 
sky, a single network on the ground.”87  China has demonstrated 
some flexibility in the application of this principle, either through 
turning a blind eye to significant use of satellite receiver dishes in 
certain areas, allowing cable carriage of specified foreign satellite-
delivered channels, or by permitting carriage of specific channels 
only in hotels.  These could be seen as a carrying out of prior con-
sent, not an abandonment of it.       

The EU—in its post Al-Manar consciousness—presents an-
other direction, one that is more regulatory and bureaucratic.  
The consistent position on regulating satellite broadcasting 
within the EU had always been that, where a broadcast origi-
nates within the EU (not the case with Al Manar), it is the re-
sponsibility of the Member State, the so-called “country of ori-
gin,” to regulate it.  To this end, a series of practical criteria 
(“establishment” criteria in Audiovisual Media Services Direc-
tive Article 2), are designed to determine by an exhaustive pro-
cedure which Member State has the jurisdiction:  
 
                                                 
85 Chinese-language NTDTV harassed by Beijing; Chinese authorities put pressure on France, REP. 
WITHOUT BORDERS, May 25, 2004, http://www.rsf.org/article.php3?id_article=10439.  
(The channel found its way onto the Hotbird satellite and New Skies Satellite (now part of 
SES) began broadcasting the channel on open signal to Asia on July 1, 2003.  Three days 
after the start of broadcasts, NSS encrypted the signal, preventing Chinese satellite dish 
owners from seeing the channel.  Reporters sans Frontiers, an international organization 
monitoring freedom of the press worldwide, used characteristically strong rhetoric by stat-
ing, on May 25, 2004, that “China has showed itself ready to use the most reprehensible 
methods to protect its monopoly, including threats, political and financial pressure and 
blackmail.  Regrettably some Western telecommunication companies cave in to Chinese 
pressure and suspend broadcasts of channels that challenge the Chinese communist party 
monopoly of the airwaves.”  The threat was that China would withdraw business from sat-
ellite companies that agreed to carry NTDTV.  The Reporters sans Frontiers press release 
provided further examples of China’s efforts: “PanAmSat, which carries the Chinese state 
broadcaster CCTV on many of its satellite platforms worldwide, has also refused to broad-
cast NTDTV . . . In 2002, CCTV left the operator Taipei International because it decided 
to accept NTDTV. The state channel signed a new contract after the removal of NTDTV.  
In February 2003, the US operator Atlanta ADTH went back on an agreement in principle 
to carry NTDTV, for fear of losing contracts with Chinese channels . . . NTDTV is now 
freely accessible to more than 200 million satellite viewers worldwide.  The channel was 
approved in April by the French Superior Audiovisual Council (CSA).  Reporters without 
borders fears that the CSA and the French government are coming under official pressure 
from China for this licensing decision.  Moreover, Eutelsat is legally obliged to comply 
with the principle of equality of access, pluralism and non-discrimination set out under 
Article 3 of the Convention that regulates this company under French law.”). 
86 Mei Ning Yan, China and the Prior Consent Requirement: A Decade of Invasion and Counter-
Invasion by Transfrontier Satellite Television, 25 HASTINGS COMM. & ENT. L.J. 265 (2003). 
87 Id. at 267-68. 



2009]          SATELLITE TRANSPONDERS AND FREE EXPRESSION 29 

These criteria are:  

• the location of the head office of the provider of ser-
vices,  

• the place where decisions on programming policy are 
usually taken,  

• the place where the programme to be broadcast to the 
public is finally mixed and processed, and  

• the place where a significant proportion of the work-
force required for the pursuit of the television broad-
casting activity is located.88 

An additional lens through which this debate can be seen in-
volves a kind of conflict of laws.  For instance, in the EU, if a pro-
gram is lawful in the Member State where it is established, then no 
other member state can deny it entry.  (There are specific excep-
tions to this rule, some of which--for example, looking more at the 
exclusive target audience of an offering--date from the 2007 
amendments to the Television Without Frontiers Directive)89,.  It is 
the standard of the state of origin that determines whether a 
channel’s programming passes muster.90   

The Al Manar case was an intermediate step in terms of 
transparency and an effort to shape a systematic approach to satel-
lite carried channels from outside the EU.  Indeed, the reaction of 
the EU to the Al Manar case is the closest we have come to some-
thing that anticipates “global governance” or organized considera-
tion of satellite-related delivery issues across many national 
boundaries.  And it is not very close yet.  During the French pro-
cedure involving Al Manar, the European Commission worked 
with the French authorities to achieve a European approach that 
could be applied to all similar cases.  

Because most TV channels from outside the EU broadcasting 
to Europe used satellite capacities provided either by Eutelsat or 
by Astra, two countries, France and Luxembourg, respectively, had 
jurisdiction over a large number of third-country programs re-

 
                                                 
88 See Directive 2007/65/EC of the European Parliament and of the Council of 11 Decem-
ber 2007, 37, art. 2, para. 3 (amending Council Directive 89/552/EEC on the coordina-
tion of certain provisions laid down by law, regulation or administrative action in Member 
States concerning the pursuit of television broadcasting activities), available at http://eur-
lex.europa.eu/LexUriServ/site/en/oj/2007/l_332/l_33220071218en00270045.pdf.   
89 Id. at 31 (presenting graph 34). 
90 For more discussion on the country of origin approach, see Anna Herold, Country of Ori-
gin Principle in the EU Market for Audiovisual Media Services: Consumer’s Friend or Foe, 31 J. 
CONSUMER POL’Y 5 (2008), available at 
http://www.springerlink.com/content/042512p433t42440/fulltext.pdf.  The debate over 
a new Audiovisual and Media Services Directive, which replaced the Television Without 
Frontiers Directive, partially concerned whether to shift, at least partially, from a country 
of origin to country of receipt approach. 



30 CARDOZO ARTS & ENTERTAINMENT [Vol. 27:1 

ceived within the European Union.  If, as was the case with Al 
Manar, the satellite channel originates in a third country, outside 
the EU, different rules apply.  Member States must ensure that 
these broadcasters comply with the EU rules if:  

• they use a frequency granted by that Member State,  
• they use a satellite capacity appertaining to that Mem-

ber State or  

• they use a satellite up-link situated in that Member 
State.91  

In March 2005, after the Al Manar decision, EU officials rec-
ognized that difficulties would arise if it were only up to the par-
ticular states that had jurisdiction over satellite providers to police 
hate speech (or what might be generically called hate speech) is-
sues.92  Better coordination among the states would be essential.  
The 2007 passage of the Audio Visual Media Services Directive 
(“AVMS”), amending the Television Without Frontiers Directive, 
makes use of an uplink in a Member State the priority (after use of 
granted frequency).93  However, it is not yet clear how many, if any, 
of the problematic channel providers have shifted uplink sites to 
take advantage of a different country’s jurisdictional approach.  

Another problem is presented by third-country broadcasts 
that can be seen in Europe because of satellite spill over from 
other countries—i.e., where the channel originates outside the EU 
and the facility used (satellite, frequency, etc.) also is outside the 
Member State zone.  These spill-over effects are one reason why 
the cooperation of regulatory authorities within the EU is insuffi-
cient and must be complemented by cooperation with regulators 
from third countries (for example, the Mediterranean Regulators’ 
Group).   

A final perspective—one with the appearance of formality but 
with great elements of the pragmatic and the informal—arises 

 
                                                 
91 See Directive 2007/65/EC of the European Parliament and of the Council of 11 Decem-
ber 2007, supra note 89, at 37, art. 2, para. 4. 
92 Conclusions from the meeting are available at Europa, High-level Group of Regulatory Au-
thorities in the Field of Broadcasting – Incitement to hatred in broadcasts coming from outside of the 
European Union, Mar. 17, 2005, available at 
http://ec.europa.eu/avpolicy/docs/library/legal/conclusions_regulateurs/concl_reg_fin
_en.pdf. (“The regulators and the European Commissioner agree that a more effective 
fight against incitement to racial and/or religious hatred in audiovisual content originat-
ing in EU countries or countries outside the EU is an issue which absolutely and urgently 
requires closer co-operation between Broadcasting Regulatory Authorities in the Member 
States, in candidate countries and in countries of the European Economic Area.  The re-
cent cases of the Al Manar channel and Sahar 1, forbidden by the French authorities, con-
firm the need to establish effective and co-ordinated measures.”). 
93See also EUROPEAN UNION COMMITTEE, TELEVISION WITHOUT FRONTIERS?: REPORT WITH 
EVIDENCE (2006-07), available at 
http://www.publications.parliament.uk/pa/ld200607/ldselect/ldeucom/27/27.pdf.  



2009]          SATELLITE TRANSPONDERS AND FREE EXPRESSION 31 

from local efforts to control satellite signal distribution in the 
Middle East.  Most satellite channels viewed in the region are 
transmitted using transponders of two satellites, Nilesat and Arab-
sat, both of which are closely tied to the regional governments.  
The management of the two satellites has varied in terms of the 
stringency of standards and the degree of control involved in de-
termining what channels would be transmitted.  But as is true in 
most parts of the world, gaining a transponder for the distribution 
of information is primarily a business decision, not one tied to 
content. 

In February 2008, the Ministers of Information of the Arab 
League met to develop a regional Arab Satellite Broadcasting 
Charter (“Charter”) that would impact, even if not decisively, what 
signals would be carried over satellites controlled by members of 
the League.94  They met at a time of great regional frustration oc-
casioned by the extraordinary abundance of satellite signals that 
were reshaping flows of information in the region.95  In societies 
where information, especially via radio and television signals, had 
been a highly controlled commodity—where an almost universal 
characteristic of governance was control over the channels of 
communication—the satellite revolution was providing an irksome 
new reality.96  Porousness could lead to new political formations, 
undermine stability and certainly disturb the control of narrative 
that had been so long a tradition.  Some countries barred anten-
nae; some made it an offense to watch certain signals.  With the 
arrival of Al Jazeera in 1996, there was a sea change, as the chan-
nel aggressively covered politics in many Middle Eastern capitals.  
It was an object of frustration to established autocracies since it 
seemed to touch an important nerve in the regional audience, de-
sirous of receiving more thorough news about their leaders.97  In 
addition, there was the persistent concern about Western channels 

 
                                                 
94 An English translation of the Arab Satellite Broadcasting Charter is available at Arab Sat-
ellite Broadcasting Charter: Principles for Regulating Satellite Broadcasting Transmission in the 
Arab World, ARAB MEDIA & SOC’Y, Feb. 2008, available at 
http://www.arabmediasociety.com/articles/downloads/20080314081327 
_AMS_Charter_English.pdf. 
95 See Arab TV Broadcasters Face Curbs, BBC NEWS, Feb. 12, 2008, 
http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/7241723.stm. 
96 See WILLIAM A. RUGH, ARAB MASS MEDIA: NEWSPAPERS, RADIO, AND TELEVISION IN ARAB 
POLITICS (Praeger 2004); see also SAKR, supra note 33.  
97 See MARC LYNCH, VOICES OF THE NEW ARAB PUBLIC: IRAQ, AL-JAZEERA, AND MIDDLE EAST 
POLITICS TODAY (Columbia University Press 2006); MOHAMED ZAYANI, THE AL JAZEERA 
PHENOMENON: CRITICAL PERSPECTIVES ON NEW ARAB MEDIA (Paradigm Publishers 2005); 
MOHAMMED EL-NAWAWY & ADEL ISKANDER, AL-JAZEERA: HOW THE FREE ARAB NEWS 
NETWORK SCOOPED THE WORLD AND CHANGED THE MIDDLE EAST (Westview Press 2002); 
Hugh Miles, Al Jazeera, 155 FOREIGN POL’Y 20 (Jul-Aug 2006); Naomi Sakr, Media Develop-
ment and Democratisation in the Arab Middle East, 6 (1-2) GLOBAL DIALOGUE 98 (Win-
ter/Spring 2004). 



32 CARDOZO ARTS & ENTERTAINMENT [Vol. 27:1 

bringing Western values (or lack of values) and interfering with 
traditional teachings and ways of life.  The state control that had 
been central to the nature of the state now threatened to dissi-
pate.98   

The Charter was an attempt—as it were—to control competi-
tion among satellite providers and to impose a set of restraints on 
what the satellite signals would provide.  It was drafted to establish 
regional standards that would be enforced by the signatories, a 
mode of determining which law applied, and an internal system 
for complaint by one country to another with a method for ensur-
ing some compliance with regional goals.  The Charter provided 
guidelines as to what should be prohibited or what regulations 
should govern the behavior of satellite providers.  These satellite 
providers (broadly conceived) should not, according to the 
Chater, “jeopardize social peace, national unity, public order and 
general propriety.”99  The satellite entities should adopt standards 
requiring them to abstain from inciting hatred or ethnic, color, 
racial, or religious discrimination, from broadcasting any material 
that would incite violence and terrorism (interestingly, differenti-
ating between terrorism and “resisting occupation”).  Further-
more, the Charter would encourage programming that reinforced 
the religious and ethical values of the Arab society, and would 
prohibit satellites from broadcasting anything that would insult 
God, revealed religions, prophets, mazhabs (religious schools) and 
religious symbols of each group (with the groups included not 
fully identified).100 

There were grace notes that had the flavor of modernization.  
The satellite broadcasters, according to the Charter, would pro-
vide “the largest number possible of programmes and services to 
maintain the Arab identity and the Islamic culture and values and 
to highlight the Arab contribution to human civilization.”101 They 
would promote dialogue and understanding among different cul-
tures.102  And there is a note of political regional integration to the 
Charter in the call for satellite agencies to “maintain Arab identity 
against the negative impact of globalization and reaffirm the speci-

 
                                                 
98 See RUGH, supra note 97.  See also Forward or Backward: The 2008 Arab Satellite TV 
Charter and the Future of Arab Media, Society, and Democracy, Mar. 17, 2008, The 
Brookings Doha Center (A Project of Saban Center for Middle East Policy), 
http://www.brookings.edu/~/media/Files/events/2008/0317_arab_media/0317_arab_m
edia.pdf (Comments by Saad Eddin Ibrahim, AUC, p 17).  
99 Arab Satellite Broadcasting Charter: Principles for Regulating Satellite Broadcasting Transmission 
in the Arab World (unofficial translation), ARAB MEDIA & SOC’Y (Feb. 2008), available at 
http://www.arabmediasociety.com/articles/downloads/20080314081327_AMS_Charter_
English.pdf. 
100 Id. 
101 Id. 
102 Id. 



2009]          SATELLITE TRANSPONDERS AND FREE EXPRESSION 33 

ficity of the Arab world.”103  To do this, however, there should be a 
policy of avoiding the broadcast of “anything that would contra-
dict or jeopardize Arab solidarity.”104  And, of course, the channels 
should not insult leaders or national and religious symbols.  

Al Jazeera, whose frequent criticisms of many Arab govern-
ments made it one of the supposed targets of the Charter, organ-
ized a panel discussion the day the Charter was issued.  In a video 
report, one commentator pointed out that regulation of Arab sat-
ellite channels was motivated by threats to the more mature, state-
based channels from “a large number of profit-seeking channels 
that aim to attract viewers by nudity, charlatanry, and sectarian-
ism.”105  Competition yielded a race to the bottom, he argued, 
where civility would be sacrificed and sensationalism and lack of 
objectivity would prevail.    

Abd-al-Bari Atwan, editor-in-chief of Al-Quds Al-Arabi in Lon-
don, represented a different current of thinking.  In the same 
panel discussion, he argued that the Charter was drafted because 
“the repressive, dictatorial Arab governments have begun to real-
ize that Arab public opinion is moving strongly”106 and Arab in-
formation ministers have hastened to “bury this awakening in Arab 
public opinion”107 by enacting legislation to “gag and criminalize 
Arab media.”108  The priority of the ministers of information, he 
suggested, was to protect the regimes that made those decisions.  
The objective of the Charter, he argued, was not necessarily to 
uphold Arab values and ethics, but “to preserve those repressive 
measures by governments that engage in torture and corruption, 
squander public funds, and violate human rights.”109   

The Charter gave additional political cover to governments 
that wished to impose more restrictions, and it seems to augur a 
new order of pervasive licensing and authorization—or at least to 
legitimate more extensive supervision.110  The Charter’s existence 

 
                                                 
103 Id. 
104 Id. 
105 Al-Jazeera Pundits Discuss Proposed Arab Satellite TV Regulations, BBC MONITORING WORLD 
MEDIA, Feb. 20, 2008. 
106 Id. 
107 Id. 
108 Id. 
109 Id. 
110 “Some satellite television channels based in Egypt are concerned, amid assertions by the 
government on the need to enforce a document regulating the work of satellite television 
channels.  The Arab information ministers endorsed this document at an emergency 
meeting in Cairo last month.”  See Five Private Egyptian Satellite TV Channels Face Prospect of 
Closure, Ban, BBC WORLDWIDE MONITORING, Mar. 7, 2008 (quoting Khalid al-Shami’s 
March 6, 2008 report in AL-QUDS AL-ARABI, stating “The Specter of Closure Hovers Over 
Five Channels as a Document Regulating Satellite Television Channels Comes Into Force.  
Some Security Parties have Power to Ban and Authorize [Channels] and Interfere in the 
Selection of Subjects and Guests.”).   



34 CARDOZO ARTS & ENTERTAINMENT [Vol. 27:1 

remains controversial.  Some claim that the Charter is so cumber-
some as to be ineffective and would not additionally influence 
state action.111  Others argue that the Charter is not a subject of 
worry, rather, that the standards are designed as a “code of 
honor,” a matter for self-regulation rather than state enforce-
ment.112  Yet already there are accounts that the Charter served to 
justify additional restrictions by Egypt in contracts for the use of 
Nilesat;113 such restrictions might also be imposed on the use of 
production facilities in media cities in Egypt and elsewhere.  Nev-
ertheless, the Charter should be seen in a global context of regula-
tion, alongside a fear of the incompatibility of satellite with domes-
tic control of broadcast signals.  

CONCLUSIONS 

What I have described is a system in which formal law—even 
formal agreements among countries—may not be descriptive of 
governmental actions concerning sensitive content on satellites.  I 
have discussed the use of explicit, transparent modes for regula-
tion and cooperation—such as the effort at coordination at the 
EU level.  Further, I have described how informal relationships 
among states or between states and programming entities are the 
more relevant determinant of behavior.  What emerges is the need 
to identify or abstract from the examples above which points re-
quire additional understanding.  For example, we see in the ex-
amples of Geo TV and in some aspects of MED-TV that control 
over uplinking is a site for negotiation.  We can see in the case of 
Eutelsat and Al Manar that the act of making available a trans-
ponder also becomes an opportunity for regulatory intervention.  
A more formal act, certainly, is placing a satellite service on a Ter-
rorist Exclusion List and thus criminalizing not only the broadcast-
ing entity but also those who deal with it.  We can analyze the pas-
sage of a signal from the point of production to the point of 
reception to determine opportunities that have been used to urge 
or obtain restriction.  

In all of this, the role of “law”—law as a set of properly estab-
lished criteria to limit excessive governmental intervention—is fu-
gitive and hard to capture.  A state’s efforts to pressure carriers of 
satellite signals will often be disguised and hardly subject to any ju-
risdiction.  Its actions may be speech repressive and anticompeti-
tive, but still difficult to discern.  In many cases, the state will be 

 
                                                 
111 Al-Jazeera Pundits Discuss, supra note 106.   
112 Al-Jazeera Pundits Discuss, supra note 106.    
113 See, e.g., Egypt's Nilesat Halts Transmission of London-Based Al-Hiwar TV, BBC MONITORING 
WORLD MEDIA, Apr. 3, 2008. 



2009]          SATELLITE TRANSPONDERS AND FREE EXPRESSION 35 

seeking to secure greater control of the words and images that cir-
culate within its borders.  At other times, it will be seeking to pre-
vent the diffusion of disfavored views quite broadly.  There are 
scarce mechanisms or standards to determine what limits should 
be to this kind of conduct.  

There is no system of global governance with respect to satel-
lite signals, and it is doubtful that such a system will emerge.114  
The EU seeks a more transparent system with respect to certain 
kinds of content within its borders; conversely, the Arab Charter 
suggests a somewhat more brutal version of the exercise.  In the 
absence of regulation, informal efforts to persuade, pressure, and 
even threaten satellite providers are likely to continue.  We are 
beginning to sense patterns emerging, but it is only as the tech-
nology itself is becoming slightly overshadowed.  Terrorism is the 
trope that has succeeded in breaking the rule of flows of informa-
tion where cultural exception, fear of pornography, sweeping con-
cerns about cultural imperialism, and fears for national identity 
failed.  Terrorism has brought the deacons of free expression to 
the table of regulation, even of clumsy intervention.  As a result, 
the shape of governance of satellite, and as a consequence, of the 
Internet, may change forever. 
 

 

 
                                                 
114 At an early stage—in the mid-1990s—the United States precluded signals from non-U.S. 
licensed satellites to send them to the US, except under prescribed circumstances.   
Leveraging three years of goodwill and momentum amassed by the WTO negotiations, 
recent U.S. policy has focused on restructuring the ISOs.  In May 1996, the FCC issued a 
notice of proposed rulemaking known as the Domestic International Satellite Consolida-
tion Order (“DISCO I”), which established criteria to permit foreign-based operators to 
offer service in the United States.  

DISCO I proposed a test in which the granting of a license to a foreign operator 
to provide services in the United States would be contingent upon a showing 
that U.S.-based satellites have effective competition opportunities (“ECO-SAT 
test”) in: (i) the home market where the foreign operator is licensed; and (ii) all 
“route markets” that the foreign satellite intends to service from earth stations in 
the United States.  In light of the recent WTO agreement, however, DISCO I 
was reconsidered because the WTO agreement allows nondiscriminatory access 
to markets without consideration of where a foreign operator is licensed.  

Henry Wong, Comment, 2001: A Space Legislation Odyssey—A Proposed Model for Reforming 
the Intergovernmental Satellite Organizations, 48 AM. U. L. REV. 547, 565-66 (1998). 
 


